خلاقیت و کار آفرینی در کسب و کار رشته عمران

خلاقیت و کار آفرینی از موضوعاتی آینده ساز هستند که در سطوح مختلف اعم از فردی، گروهی و نیز در جوامع کوچک و بزرگ پدیدار میشوند. متاسفانه نوآوری برای جامعه سنتی با طرز تفکر شکل گرفته هرچند مفید، ارزان و مطمئنتر باشد ولی مورد استقبال و افراد این جوامع قرار نمیگیرد و یکی از دلایل آن که در من و شما هم کمو بیش نیز هست، مقاومت در برابر تغییر است.

این مقاومت را مانعی بر سر راه نو آوری خلاقانه دانسته و همه ی شما خوانندگان را به حرکت در راستای بر طرف کردن آن دعوت می کنم. برای شروع بهتر است اول سراغ جوانترها رفت، چنانکه پیامبر عظیم الشان اسلام، حضرت محمد (ص) برای تغییر و امر رسالت خویش چنین کرد. در سازمانهای امروزه نیز به عنوان مهمترین و عامترین مفهوم اجتماعی حاکم از بالاترین رده سازمانی تا پایینترین، باید چنین فرهنگی را در اذهان مدیران، کارکنان و ارباب رجوعان خود به وجود آورد. فقط سازگاری با تغییر کافی نیست، بلکه باید آنرا دوست داشت.

دیگر نمیتوان با دلبستن به توان بالای کاری در کارهای تکراری بر رقبای کوچک، منعطف، نوآور، فرصتگرا، کم هزینه و کار آفرین چیره شد. تکرار، تامل و انتظار جایز نیست، کاری کنید. ترس از از دست رفتن موقعیت فعلی را از خود دور کرده و خود را با تغییر بهتر بالا بکشید. برای توقف در این وضع، آینده ای وجود ندارد، دوستان باید آنرا خلق کرد. آری شما هستید که میتوانید از هیچ همه چیز بسازید. 

بعضا میگویند که کارکردن در ایران بسیار سخت است اما باید بدانید که هر جا که بروید آسمان همین رنگ است و صدای طبل از دور خوش است. برای شما کشور محل فعالیت نباید تفاوتی کند زیرا این شمایید که با توجه به معلومات خود وبکارگیری امکاناتی که فراهم کردنش در همینجا برایتان آسانتر است آستین همت را بالا میزنید.

همانطور که میدانید فکر و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف بسیار مهم هستند و یکی از اهداف من در اینجا این است که به شما دوستان  در روشنتر شدن گزینه های انتخاب  و نحوه ی دسترسی به اهدافتان در فعالیتهای عمرانی کمک کرده و این جانب رضا مکوندی در حضور اساتیدی که این مطالب را میخوانند درس پس داده باشم. باشد که با معرفی و توضیح کارها به زبان عامیانه، برای مخاطبین با مدارک و درجات تحصیلی مختلف، خدمتی به جامعه کرده باشم. چراکه زکات علم نشر آن است.

 افراد مختلفی با معلومات متفاوت راجع به فعالیت های متداول عمرانی وجود دارند که میخواهند وارد بازار کار داغ آن شوند. آنان برای شروع با سردرگمی، سوالات، موانعی همچون مشکلات مالی، علمی، تجربی و غیره ی زیادی نسبت به فعالیت انتخوابییشان مواجه هستند. دانشجویان بی تجربه ی رشته ی عمران، کسانی که از فعالیت کاری فعلی خود ناراضی هستند و قصد تلاش در عرصه ی جدیدی دارند، حتی فعالان علاقه مند به گسترش یا ارتقاع شغلی  مرتبت عمرانی، همه و همه مخواطبین این کتاب میباشند.

به همین جهت ایده ی نوشتن کتابی با این موضوع را لازم، موثر و مفید دانسته و بر آن شدم که با تکیه بر تجربیات و معلومات شخصی خود و اساتیدم، قدم مهمی در این خصوص بردارم. سعی شده که مطالب برای کلیه ی افراد مفید و راه گشا باشد.

فکر خوب

فکر خوب در کنار زحمات شما باعث ایجاد چرخه ای مفید میشود که خود و دیگران را از آن بهره مند می گردانید. پس با طراحی یک مسیر درست برای کار آفرینی تلاش کنید و با رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتتان نگزارید زحمات خود و دیگران پایمال شوند.

امروزه شرایط اجتماعی، کسب و کار در همه رشته ها بلاخص عمرانی، چندیست وارد عصر جدیدی شده که رقابت و بلاخص نبود نقدینگی را نمیتوان کتمان کرد. این عصر، عصر دشواریست. ایجاد خلاقیت در کنار تجربه، فضای نوآوری را لمس کرده و کارآفرینی، نوآوری ایجاد شده را برای کسب ثروت در سطح تجاری مطرح میسازد.

موفقیت مهندسین نخبه، جوان و به روز در ایجاد دفاتر، شرکتهای کوچک، با استفاده از فن آوری و نرم افزارهای جدید، عاملی تهدید کننده برای شرکتهای سنتی گرا است. این شرکتها برای جبران این خلآ تغییراتی را در سطوح سازمانی و میدانی خود انجام داده و وادار می شوند افرادی را در این راستا به خدمت بگیرند.

توجه و همکاری با افراد خبره، علاقمند به مسائل و روشهای نوین و دست اندرکاران آنها، علاوه به کمک به این شرکت ها و سازمان ها، به موضوع توسعه جامعه از طریق توسعه فرهنگی، آموزشی و تحقق تغییر، کمک کرده و یکی از بهترین راه های دستیابی به بازارهای جدید و کسب منفعت بیشتر میباشد.

 ضرورت توجه به ساز و کارها و سیاستگزاریهای مناسب برای بسترسازی و جا افتادن این فرهنگ در کلیه ی سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با توجه به رعایت منافع کلیه ی ذی نفعان اعم از صاحبان و مدیران، سهامداران، مشتریان، کارکنان و عموم جامعه متجلی ساخته و زمینه پیشرفت خلاقانه و کار آفرینی را فراهم می سازد.


 

فعالیت های عمرانی دارای قدمت تاریخی زیادی بوده و به صورت اختیاری و اجباری عده زیادی در این زمینه مشغول به کار بوده و هستند. فعالیت در زمینه های مختلف این رشته برای خیلی ها جذابیت داشته به طوری که به دلیل علاقه به آن خلاقانه به صورت پاره وقت، نیمه وقت و حتی تمام وقت در این رشته مشغول به کار هستند.

اما با وجود این جذابیت و تنوع روز افزون باز هم شاهد بیکاری بسیاری از افراد متخصص هستیم. به نظر شما علت آن چیست؟ حتما شنیده اید که فلانی با سواد اندک ساختمانهای بزرگ میسازد و اطلاع دارید که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های معماری و عمران بیکارند.

این چه رسمیست؟؟؟ باورکنید پزشکان هم از علاقه مندان و حاضران پر تعداد صنعت ساختمان هستند! چرا فکر میکنید برای شما سخت است و نمی توانید از بازار سود آور آن بهره مند شوید؟

 

 حتما جواب شما در نداشتن تجربه عملی در کارگاه، عدم آشنایی با اهل فن، نبود سرمایه های مختلف، بند پ و غیره است. اگرپای تجربه سالیانه و این دسته موانع وسط است، من با تکیه بر منابع کتابهای مختلف، تعالیم و مشاوره مداوم با اساتید، بهره گیری از ثمرات تحقیق آنها و پرهیز از تکرار کارهای انجام شدهو در انتها تجربیات اندک خودم، موانع این چنین را برطرف میکنم.

فقط به تشویق و توضیح خلاقیت و کار آفرینی اکتفا نکرده و نسبت به توانایی هایی که از خودتان سراق دارید ، با مطالعه ی مطالب این کتاب مسیرهایی را برای انتخواب مناسب به شما پیشنهاد کرده و کار های مختلف را معرفی می کنم.

شما هم بلاخره باید از جایی شروع کنید . من تا ذکر جزئیات با شما هستم. اگر لازم باشد وارد عمل شده و بر سر کارتان حضور میابم.

 


 

یک واقعیت

اکثر مهندسین عمران بعد از فارغ التحصیلی به دنبال استخدام شدن میروند که کار خوبی است اما در خود نمی بینند که کارآفرینی کنند و بیکاری و هر کار نامربوط را قبول نکنند. سیر کثیری از آنان متاسفانه بعد از آنکه مشغول به کار میشوند در طول دوران کاریشان کارهای تکراری را انجام داده و به عرصه های مختلف وارد نیستند.

به نظر شما مشکل کجاست؟ باز هم اشاره میکنم به مقاومت در برابر تغییر یا ترس از شکست و حفط موقعیت فعلی! نظر مشترک میان اکثر جویندگان کار بدون سابقه بعد از فارغ التحصیلی در رشته های عمرانی این است که در دانشگاه کارها را یاد نمی دهند. افراد به شاخه ی کاریی وارد میشوند و یاد میگیرند.

مثلا ساختمان یا فقط آب و فاضلاب. به نظر میرسد دانشجویان در انتهای پروژه های دانشجویی  فقط محاسبات و طراحی را یاد گرفته اند که اگر هم پروژه ها را برای تحویل به موقع به استاد به بیرون سفارش ندهند، باز هم جای تامل باقیست. به نظر شما دنیای کاری بیرون از دانشگاه چگونه خواهد بود یا چگونه یافتید؟ نظر من را بخواهید بیرون از دانشگاه دنیای دیگریست. مملو از علامت تعجب و سوالی که با آن روبرو خواهید شد و هستید.

دنیایی که روابط فی مابین شما با کارگران و پیمانکاران، نگهبان، دلالان، راننده ها، و غیره مختلف است و نمی شود با همه یکجور کنار آمد، نمی شود با ادبیات دانشجویی، افکار خوشبینانه و لفظ به قلم بلانسبت مثلا با یک کابوی یا خدای نکرده احمق صحبت کنید و فکر کنید همه حرف های شما را میفهمند و میپذیرند.

بعضا واقعا در درک مشکل دارند و خیلی ها برای منفعت بیشتر، خود را به خواب میزنند. برای شما سخت خواهد بود که با این جور افراد مختلف سرو کله بزنید. بهتر است با زبان سیاست با هر شخص یا گروهی به گونه ای متفاوت با گروه دیگری صحبت کنید. مثلا مدیران را با اعداد و ارقام در گزارشات یا مذاکرات کاری راضی کرده و کارگران را با وعده ی پاداش در تحویل به موقع کار تشویق و به کار سرعت بدهید.

امروزه هوشیاری و مراقبت از کارتان بسیار مهم است. چراکه شما را دور میزنند، به اصطلاح زیرابتان را میزنند، سرتان کلاه میرود، بد قولی میکنند، موقه ی خرابکاری همه سعی میکنند علت را به گردن دیگری بندازندو...  اگر کار را ندانید، مصالح را نشناسید، اعتماد کرده، چک و پیگیری نکنید، با عرض پوزش از شما خواننده ی گرامی در این باغ وحش نمیتوانید عمر و سرمایه خود را هزینه کنید. برای کل بازار کار دنیا اینگونه میبینم.

از ترفندهای کم فروشی تفاوت وزن 1 متر میله گرد به اصطلاح هوا دمیده شده و فروخته شده به شما نسبت به اندازه وزن استاندارد آن بدون دمیدن هوا توسط کارخانه سازنده است که در مراحل ابتدایی ساختن ساختمان، آرماتور بندی تا کم فروشی سیم کشی واقعی درون دیوار را در مراحل انتهایی میتوان اشاره کرد.

باید با استفاده از تجربه ی کاری دیگران با این به اصلاح خودشان زرنگ بازی و به عقیده ی من دزدی مقابله کرد. به این باور برسید که همه به شما دروغ میگویند مگر اینکه عکسش را ثابت کنید. پایه های کارتان را قوی طراحی کنید تا تحمل بار کاری در آینده برایتان دشوار نباشد. این پایه ها به ترتیب اولویت سلیقه ای من اعتبار،تخصص و تجربه هستند. برای بقاع در نوسانات مختلف بازار کار، اعتبار را موثرتر دانسته و در ادامه به توضیح نظرم می پردازم.


 

 

پایه اول اعتبار

خشت اول را گر زند معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

 

 یک نصیحت را از من به یادگار داشته باشید و آن این است، با وجود اینکه تمام کسانی که ممکن است در آینده برای شما یا با شما کار کنند نا مطمعن باشند اما شما صداقت، امانت، قناعت، تحمل و اخلاق خوش داشته باشید. زیرا نشان دادن این تفاوت نسبت به دیگران برای شما اعتبار و پایداری می آورد. ممکن است دیگران اینگونه نباشند اما شما با دقت و پیشبینی آنها را مهار کنید.

میتوانید اقداماتی را انجام دهید که راه کم فروشی و دزدی را ببندید. مثل تحقیق، بررسی سوابق، مذاکره، شفافسازی وظایف، زکاوت و از همه مهمتر بستن قرارداد ها پیش از انجام کار و غیره. ممکن است که بعضی ها بگویند که دوره رعایت اخلاق کاری و غیره گزشته است. این را بدانید که اگر در کوتاه مدت جواب ندهد اما در دراز مدت ثمره آن را میبینید. اخلاقیات پایه اصلی کار شمارا تشکیل می دهند. بگزارید همه این فضایل را در وجود شما بیابند وبدانند روی حرف شما میتوانند حساب کنند در عین حال که به هیچ کس باج نمیدهید!


 
انجام امور دفاتر فنی و متره

راه انداختن یک دفتر فنی در فضای کمی از خانه ی شما مثلاً گوشه اتاق کار سریعی است.فارغ التحصیلان رشته های عمران و معماری پس از مرور مطالب دانشگاهی ، گذراندن دوره های تخصصی و یا کار در دفاتر فنی توانایی انجام این فعالیت ها را خواهند داشت که البته برای کسانی که نمره پروژه ی پایان دوران تحصیلاتشان بالا بوده است بسیار راحتتر خواهند بود. این فعالیت  ها عبارت است از :

1-   طراحی

2-   محاسبات

3-   تهیه و تنظیم صورت وضعیت ها

4-   متره و برآورد

لوازم : یک دستگاه کامپیوتر با لوازم جانبی و نرم افزارهای تست شده  و مطمئن ـ خط تلفن ثابت و همراه جداگانه تهیه کنید. E- mail خاص برای این فعالیت ها ثبت کنید و تجهیزات ارتباطی مانند اینترنت و فکس به شما کمک می کنند.

شیوه کار : کارت ویزیتی که حاوی تمام اطلاعات شما باشد چاپ کنید و به کلیه دفاتر فنی دور و اطراف محدوده ای که می خواهید کار انجام دهید مراجعه و پیشنهاد همکاری را برای فعالیت ها به صورت دست اول یا دوم ارائه کنید.مشتریان شما اغلب شرکتهای ساختمانی ، پیمانکاران و سازندگان ساختمان هستند.

مکان ها و به اصطلاح پاتق هایشان را شناسایی و با ظاهری آراسته به آنها مراجعه ، حضور خود را اعلام کنید . این یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی است.برای جذب مشتری قیمت را مناسب و از روشهای تبلیغاتی مختلف استفاده کنید. کیفیت ، سرعت و ارتباط با مشتری انتان در شرایط مساوی شما را نسبت به رقیبان جلو می اندازد.

مشاوره مسکن

 این فعالیت به صورت روزمره برایتان درآمد ایجاد نمی کند ممکن است بعضی وقتها بازارتان داغ و بعضی وقتها مشتری نداشته باشید. جابجایی های فصلی هم بی تأثیر نیست . کار در این حوزه سود خوبی دارد. کسانی که در این بنگاهها مشغول فعالیت هستند به صورت علمی و تخصصی با امر مسکن آشنایی ندارند پس شما نسبت به آنان برتری هایی دارید. شما می توانید در این بازار با توجه به تخصصتان و سرمایه کم شروع به فعالیت کنید .

مراقب باشید که کارفرما از شما سوء استفاده نکند و در انتخاب محل مناسب ، عرف سود شما و غیره دقت و تحقیق کنید.مشاورین املاک در خصوصو خرید ، فروش ، پیش فروش ، و اجاره در محدوده  ی خاص جغرافیایی مشغول به کار هستندو ممکن است بسته به بفت این محدوده در زمینه های مسکونی ، تجاری ، اداری ، واحدهای صنعتی و زمین فعالیت داشته باشند.اگر می خواهید با اندکی سرمایه این کار را مستقل شروع کنید ؛ از افراد با سابقه کلیه موارد و شگردهای کار را بیاموزید.

برای این کار می توانید به آگهی های محلی و نیازمندیهای روزنامه ها مراجعه کنید و خیلی سریع به نتیجه برسید .اما همانطور که گفتم در مورد گرمی بازار منطقه و غیره تحقیق کنید پوشش مناسب و تکنیکهای صحبت و راهنمایی مشتری با استفاده از تخصصتان رمز موفقیت شما هستند.

 

بیمه

تقریباً همه ی شرکتهای بیمه گزار از داشتن ویزیتورهایی که تخصص خاصی را در نوع بیمه دنبال می کنند استقبال می کنند ورود به این فعالیت به سرعت و طی یک جلسه نشست با مسئول آموزش بیمه گر صورت گرفته و فرم ها و نکات و حق درصد سهم به شما انتقال و گفته می شود. تقریباً در این بازار همه ی ساختمانهای تجاری ، اداری ، صنعتی و مسکونی و تمامی پروژه های مختلف در مراحل گوناگون ساختشان به بیمه نیاز خواهند داشت.

نیازی به سرمایه ی خاصی نیست. موبایل ، لوازم دفتری و پوشش مناسب را داشته باشید و برای جذب مشتریان از آموزشهای شرکتهای بیمه ، شرایط مختلف بیمه کردن ، مزمه ، امتیازات و اقساط و تکنیکهای مدرن استفاده کنید. یادتان باشد شما می خواهید مثل یک متخصص با یک متخصص صحبت کنید و او را مجاب کنید .

معمولاً اعلام سریع اعداد و ارقام و حدود قیمت و کارشناس زیاد وقت مشتری نمی گیرد اما دلایل مهم هستند مثلاً تنها جایی که ممکن است یک پیمانکار تمامی سرمایه ی خود را از دست بدهد.هنگام گود برداری در کنا یک ساختمان و یا خطر ریزش گود بر روی کارکنانش است اعلام قیمت دقیق به بیمه شوندگان بستگی به فرم و مواردی که پر می شود دارد و توسط سیستم اداره بیمه اعلام می شود .

پس هنگام صحبت و جذب مشتری باید حدود قیمت موارد مشابه را اعلام کنید و اگر او در پی مقایسه با بیمه گذار طرف قراداد قبلی خود و یا بیمه های دیگر است ، این تسلط شما از شرایط بیمه ی دیگر شرکتها است که می تواند به شما کمک کند. لازم نیست که فقط در یک زمینه با یک شرکت بیمه کار کنید .

به شرکتها مراجعه کنید کد بگیرید و آموزش ببینید .مثلاً شرکت بیمه ی فلان بیمه بدنه خودرو را بهتر و ارزانتر برای مشتریان تمام می کند. اگر اهل حساب باشید به راحتی با دانستن ضرایب بیمه ها ، بانکها و موسسات می توانید  برتری خدمات را بفهمید.مثلاً ارزش خودروی فلان به مبلغ فلان و مدل فلان در ضریب 73% برای شرکت بیمه ی شماره 1 ضرب می شود و ضریب 87%  برای شرکت بیمه ی 2 ضرب می شود.نتایج محاسبات مبلغ پرداختی بیمه شونده است.

حداقل پورسانت یک فقره بیمه 15000 تومان است تمامی ظرفیتهای خود ، خانواده ، همکاران و آشنایانتان استفاده کنید. از تمامی شرایط شرکت بیمه کننده مثل اقساط بلند مدت ، ارسال با سرویس رایگان ، بالأخص تخفیفات استفاده کنید و رضایت مشتریان را جلب کنید که این بزرگترین تبلیغ است .

آموزش

از جمله فعالیتهایی که شما را از نظر معنوی و اجتماعی بالا می برد آموزش است. آموزش از نظر مالی نیاز به سرمایه ندارد.اگر می خواهید به صورت تخصصی وارد این مقوله شوید باید کلیه ی کتاب و جزوات مورد نیازتان را تهیه کنید و اگر دارای تسلط کافی نیستید تحت نظر اساتید یک دوره را بگذرانید.اطلاعات خود را مدام بروز کنید از تمامی روشها ی تبلیغاتی و مراجعه حضوری به کلیه آموزشگاهها با ارائه طرح درس و برنامه ساعات آموزش به صورت جدول هفتگی وماهیانه استفاده کنید و ظاهری رسمی داشته باشید.

این کار بسیار انرژی بر است پس بین ساعات کلاسهایتان وقت برای استراحت در نظر بگیرید. خط خوانا ، شیوه آموزش ی روان و ساده گام به گام ، وسایل مدرن کمک آموزشی کار کلاسی ، نحوه ی ارتباط صحیح با دانشپژوهان ، رفع اشکال و اطمینان از یادگیری آنان شما را تبدیل به استادی محبوب می کند.برای شاگردانتان وقت بگذارید و با وسایل ارتباطی نظیر ایمیل ارتباطتان را حفظ و به سؤالاتشان پاسخ دهید. این شاگردان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مبلغ کارتان خواهند بود.

این جریان کاری دارای دوران اوج و افت می باشد پس برنامه ریزی هایتان بلند مدت باشد و تعرفه های دریافتی را منصفانه تنظیم کنید.

تولید نرم افزار های تخصصی:

برای آندسته از کسانی که به کار تولید علاقه ای ندارند و برایشان از لحاظ فیزیکی هم مشکل ساز است تولید نرم افزارهای تخصصی بهترین گزینه است. در این فعالیت بیشتر تفکرشما نقش دارد.مسیر کار به شرح زیر پیشنهاد می گردد.از نرم افزارهای تخصصی و کاربران تمامی نواقص آنان را کشف و برای تولید نرم افزار جدید در زمینه های کاری مورد نیاز مشورت بگیرید. و دقت کنید که با رفع مشکلات کشف شده برای تولید نرم افزار جدید با نوآوری مزیت آن باشدو خودش نیز مشکلی نداشته باشد . ساخت نرم افزار جدید را سفارش دهید.

پیشنهاد می شود جهت سفارش نرم افزار جدید بهترین گزینه مراجعه به دانشکده های فعال دانشگاهها و دیدار و گفتگو و در نهایت کار با دانشجویان رشته کامپیوتر است. کار با دانشجویان کاهش هزینه و وقت را در پی دارد.پس از دریافت نرم افزارجدید به فکر عرضه آن با تیراژ بالا باشید.

ممکن است بهترین فکر را برای ساخت این نرم افزار بکار برده اید و تلاش زیادی هم کرده باشید اما به دلیل عرضه غلط با شکست روبرو شوید.برای عرضه محصولات نرم افزاری جدید خود با شرکتهای حرفه ای که مدتها در این زمینه فعال بوده اند همکاری کنید. شرکتهای خارجی هم هستند قبل از هر چیز نرم افزار را به نام خود به ثبت برسانید.یکی دیگر از دلایل شکست افراد در این زمینه سوء استفاده عده ای کپی بردار از محصولات بوده است.

قفل گذاری محصولات هم امروزه خیلی مهم است و حتماً با چند نفر متخصص مشورت کنید مراحل احتیاط را کاملاً رعایت کنید.ورود به این عرصه با ساخت یک نرم افزار به پایان نمی آیدو کار را تمام شده تلقی نکنید.مستمراً کار خود را با دریافت سفارشات جدید ادامه داده و بدانید که در بعضی مقاطع سفارش ها زیاد و بر بعضی دیگر هیچ سفارشی وجود نداردو انتظار در آمد ثابت نداشته و در آن هنگام که وقت آزاد پیدا می کنید روی نرم افزار جدید کار کنید. یادتان باشد از فکر و تدبیر استفاده نمایید.

 

 

بازاریابی فروش محصولات

از جمله کارهایی که برای شروع نیاز به سرمایه دارد کارگاه های تولید مصالح می باشد و یکی از کار هایی که نیاز به سرمایه ندارد بازاریابی فروش محصولات این کارگاه ها می باشد برای کسانی که می خواهند وارد فعالیت های تولیدی مصالح شوند پیشنهاد می کنیم قبل از ورود به این عرصه و انتخاب سود آورد ترین و و بهترین نوع مصالح آشنایی بیشتر با شرایط کاری کارگاه ها و در نهایت مناسب ترین انتخاب ممکن به وسیله ی بازاریابی تحقیق کنند.> کسانی که دارای تخصص عمرانی و دانشگاهی هستند بازاریابان موفق تری هستند و به خاطر محاسبات و برآورد هزینه های کاری که انجام می دهند بهتر می توانند مسیر را برای خود هموار کنند و به صرفه تر قدم بردارند باز هم می گویم که هرچقدر از لحاظ فنی اطلاعات بالاتری داشته باشید بهتر می توانید مشتریان را جذب کنید و به کارفرما ها  خود را بشناسانید. دادن مشاوره ی رایگان در این راستا به شما کمک می کند و این در زمان  بازدید و برآورد پروژه ها برای شما میسر است.

هر کاری برای خود فوت و فنی دارد که بعضی ها را در کارشان موفق تر از دیگر همکارانشان می کند این به قولی فوت کوزه گری برای بعضی با تجربه و آزمایش و خطا به دست می آید و برای شما با مشاوره ی اهل  فن دقت در محاسبات و برنامه ریزی و به وقتتان به صرفه تر خواهد بود . این را بدانید که در کوتاه مدت به نتیجه ی دلخواهتان نمی رسید بنابرین برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید کار را جدی گرفته و به کلیه تکنیک های بازار یابی و فروش مسلط شوید.

برای شروع استان ، شهر یا شهرها و منطقه ی مورد نظر برای فعالیت خود را به گونه ای انتخاب کنید که از لحاظ استراتژیکی در انتخابتان رعایت ظرفیت پذیرش سفارشات باربری و فاصله تا کارگاه های تولید مصالح ، رقبا ، عرف کاری در شهر و محل ، مسیرهای تردد در اینده برای شما ،حتی گویش محلی در نظر بگیرید.

بعد از انتخاب محدوده ی مناسب و شناسایی کارگاه های  تولید مصالح اطراف، به آنها مراجعه کرده میان محصولاتشان چند محصول را انتخاب کنید. این محصولات عبارتند ازآهن آلات، بتن ،سنگ ، آجر ،بلوک ،تیرچه و بلوک سقفی،  یونولیت، سفال دیواری، کاشی وسرامیک ، نمای کمپوزیت ،آسانسور ، درب و پنجره ، شیشه معمولی یا دو جداره وغیره. سپس به کلیه موارد مربوط به آنها نظیر قیمت ، نحوه ی تولید، امور حمل و نقل ( بارگیری ، انتقال ، تخلیه کرایه مسیرهای تردد مجاز و...) نگهداری ، خرابی محصولات ( برگشت دادن در صورت پایین بودن کیفیت ) تسلط پیدا کنید و طی مذاکراتی بهترین محل ها را برای دریافت مناسبترین پورسانت در نظر بگیرید.

در این حین چند نکته را باید پرسش و روشن کنید. ابتدا در هر کار و معامله اگر از همان اول کلیه ی حالات و موارد توافق شود خیلی بهتر و عاقلانه تر است. پورسانت  ، افزایش پورسانت در صورت افزایش فروش ، قیمت نهایی، اعلام افزایش یا کاهش قیمت ها توسط تولید کننده به شما ، زمان تحویل ، جنس برگشتی در صورت نا مرغوب بودن  و عدم تحویل گرفتن مشتری ، بروشور های  تبلیغاتی و شرایط اقساط و غیره  از جمله این موارد هستند.

اگر میخواهید در آینده  بجای درصدی یا پورسانتی خرید و فروش کنید، به خاطر داشته باشید برای فروش خوب باید خرید خوبی داشته باشید. داشتن چند گزینه برای یک محصول خاص  و خرید یا رساندن به دست مشتری به شما کمک می کند که در نهایت یک محصول را با قیمت تمام شده ی کمتری برای خود یا مشتری پیدا کنید قیمت فروش کمتر فلان کارگاه نسبت به کارگاه های دیگر و مسیر کوتاه تر وتحویل به موقع به دست مشتری  و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل کمتر و قیمت تمام شده برای مشتری  با افزایش رضایت آنان  وبرنده شدن در بازار رقابت را در پی خواهد داشت.

دقت کنید در برآورد های قیمت های تمام شده و مجموع سودتان  شاید چند محصول را بخواهید به دست متقاضیش برسانید و در چند مورد آن سود نکنید و حتی ضرر کنید.

اما در مجموع سود کرده باشید و سفارش را از دست ندهید.  برای  گرفتن سفارش ، با تهیه کارت ویزیت شکیل و زیبا شامل تمام اطلاعات شما  همچنین پوشش مناسب ولوازم دفتری یا کاری مرتب همراه یک کیف به صورت حضوری به مشتریان مراجعه کنید.

تهیه ی یک آلبوم زیبا که شامل کلیه ی محصولات باشد کار سخت و هزینه بری نیست. اگر خود اطلاعاتی راجع به عکس و کامپیوتر وچاپ یا پرینت رنگی آن ندارید سفارش دادن آن به دیگران هزینه ی زیادی ندارد.

حال نوبت به مراجعه به مشتریان و گرفتن سفارش می رسد. در پیشتر گفتم که در انتخاب محل فعالیت تحقیقات مناسب را انجام می دهید تا متوجه ظرفیت پذیرش سفارش آن منطقه شوید و غیره.

حال محل به محل  و کوچه به کوچه حرکت  کنید و در پای پروژه ها حضور یابید و این را بدانید که حضور بموقع برای تامین مصالح مورد نیاز هر پروژه مهم است زیرا هر نوع مصالح در مرحله ی ساخت خاصی بکار می آید مثلا آجر بعد از ساخت اسکلت  وبتن بعد از آرماتور بندی و غیره.

به پاتوق های سازندگان ساختمان سر بزنید و حضور خود را پررنگ در این عرصه اعلام کنید. بهشان این را بقبولانید که در کنار تخصصتان می توانید علاوه بر مشاوره و قیمت مناسب برایشان تبلیغ کنید.

کار را جدی بگیرید و اگر واقعا آینده ی کاریتان برایتان مهم است به زمان های تحویلی که وعده می دهید توجه کرده و از دادن تاریخ هایی که نمی توان بموقع محصول را تحویل داد پرهیز کنید.

 

مواظب رقیبان خود باشیدوسعی کنید فعالیتتان به هم لطمه ای وارد نکند. تمام تکنیک های بازاریابی را فراگرفته و برای قبول سفارشات بزرگتر و یا اثبات توانایی تأمین مصالح برای کارفرمایان از تمامی پروژه هایی که برای آنان  مصالح تأمین کرده اید  مستنداتی  مثل قراردادها ، لیست های مشخص و عکس و فیلم ( در حین کار و تحویل مصالح و پایان کار  پروژه به گونه ای که خود نیز در آن حضور داشته باشید ) تهیه کنید. مواردی که برای بهتر شدن روند کار یا برنامه ریزیتان  به ذهن میرسد را اعمال کرده و از همه بهتر و قوی تر و موفقتر وارد بازار شوید.

باز هم می گویم که به مشتریان به دیده ی  یک بار خرید از شما نگاه نکنید و سعی کنید آنها در  درازمدت مبلغ  کارتان شوند همانطور که شما هستید. در محیط های کوچک مثل  شهر های کوچک نام افراد در نهایت به خوبی  و یا به بدی در کار جا می افتد  و اگر شما از دسته ی دوم باشید پایان فعالیت های عمرانی برای شما خواهد بود.

 

پیمانکار جزء

همانطور که قبلاً گفته شد، در عرصه ی ساخت وساز کارها از اجزای ساده تری تشکیل می شوندو هر کدام از این اجزا می تواند بازارکاری برای شما باشد، به گونه ای که برای کسانی که تجربه و سرمایه بالایی برای پیمانکاری کلی ندارند می توانند با ورود به یکی از این اجزای ساده تر سرمایه و اطلاعات خود را بالا ببرند.

برای یادگیری نکات اجرایی آنها ، می توانیدبه وسیله بازدید از کارگاهها ، طی دوره هایی برای کارهای خاص مثل تخریب و گودبرداری ،شرکت در دوره های کوتاه مدت و رایگان سازمان فنی و حرفه حرفه ای شهرتان در صورت نبود موضوع مورد نظرتان ، مراجعه به کتاب های منتشر شده ی فنی و حرفه ای به همراه بازدید از کارگاه های ساختمانی به این مهارت دست یابید .بهره گیری از تجربیات دیگران را از یاد نبرید.کارگران ساختمانی در انجام پروژه های ابتدایی مهارت و تجربه دارند.

در مطالب قبلی گفته شد که با تعیین حدود جغرافیایی و تحقیقات میدانی وارد عرصه کار شوید .در اینجا هم همینگونه است .با توجه به تعداد کارهایی که برای ساختمان سازی وجود دارد، می توانید با تحقیق میدانی در بازار کاری که در فلان منطقه ای که قصد انجام کار را داریدو همچنین توانایی های خود ، نوع فعالیت را انتخاب کنید.این فعالیتها برای مثال عبارتند از :

تخریب ، گودبرداری ، خاک برداری و خاک ریزی ، ارماتوربندی ، قالب بندی ، بتن ریزی ، اجرای اسکلت فلزی  یا بتن ، اجرای سقف ، آجرچینی ، سفتکاری ، نازک کاری ، تسطیح  و محوطه سازی ، تأسیسات ( برقی ، مکانیکی ) ، دکور

/ 0 نظر / 358 بازدید